I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, February 21, 2010

Spesis Pendatang - Ikan Rohu

Ikan Rohu / Ara ( labeo rohita)

HABITAT ASAL

Pakistan, India, Bangladesh, Myanmar & Nepal

Merupakan salah satu spesis air tawar yang amat terkenal sebagai ikan yang mempunyai daya pecutan yang tinggi apabila memakan umpan dikalangan kalangan kaki pancing. Hampir semua kolam pancing bayar ikan air tawar di negara kita kini menggunakan spesis ini sebagai daya penarik kepada kaki pancing disamping beberapa spesis lain seperti pacu, tongsan, patin dan lain-lain lagi.

Tergolong dalam keluarga kap dan ia mudah menyesuaikan diri dalam persekitaran dan cuaca dinegara kita. ia dibawa masuk kenegara kita bagi tujuan merancakkan lagi industri sukan memancing di sini (kolam bayar) dan mungkin ia telah terlepas keluar dan membiak di habitat luar dan kini ia boleh ditemui di lombong tinggal dan tasik sekitar perak dan lembah kelang.

SIFAT

Mempunyai bentuk badan dan sisik yang seakan akan ikan jelawat. Bahagian atas badan mempunyai warna sisik yang agak kehitaman serta putih di bahagian bawah.
Sirip di bahagian bawah badannya bewarna sedikit kemerahan.

Ia mampu membesar sehingga mencapai panjang 200 cm, berat 45 kilogram dan jangka hayatnya adalah sekitar 10 tahun.


t/b ; karen woo kena dia punya sentap... kalo yang skala dalam 1.5 -2 kg, mau mencanak-canak tali keluar dari spool...

3 comments:

  1. pendatang pn pendatang la tok janji syok layan....
    p/s : bila nak layan rohu liar lak????

    ReplyDelete
  2. rohu liar kena p area lombong tinggal kat perak... bleh la bila.. ejas time.. aku on ja... masalahnya, bini aku keja... masalah, masalah... hahaha..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails