I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, December 27, 2009

Memancing Udang Galah Di Sungai Perai..

Salam...
hari ahad baru ni aku balik kampong sorang sbb membe aku kahwin ari sabtu (26/12/2009)..
so, aku n abg aku (johari) sempat mengail udang galah
(Macrobrachium rosenbergii) kat sungai perai pada hari ahad... sungai ni asalnya dari sungai kulim dan sungai tok keramat (tasik gelugor)... ianya bertemu di kg labuh banting dan sterusnya melalui desa murni, ampang jajar & mengalir ke laut di prai...
walaupun air haritu agak keruh dan sedikit hujan,
namun masih ada udang yg ingin menjamah unpah yg dilabuhkan...
walupun xbyk, jadilah untuk lepaskan gian... hahaha...

Untuk makluman sungai kulim ni kat belakang kampung aku ja iaitu kg mengkuang mak sulong... so, lps breakfast ja , trus gerak..
bot fiber muat 2-3 org dan enjin yamaha 3 kuasa kuda...

persimpangan sungai kulim dan sungai tok keramat..

Antara spot pilihan ramai...

(Umpan) umpun-umpun nipah saiz sederhana..

(umpan) udang gantung
(Macrobrachium lancastrii)... mudah didapati di tepi2 tebing sungai.. terutama bawah akar kangkung dan tumbuhan air...

ikan yg pertama..
ikan ubi (Oxymarmoratus)...

ikan baung
(Mystus bimaculatus)...
skala sederhana yg kerap menjamah umpan selain ikan bedukang yg mmg terkenal sifatnya seentero sungai dan muara...

udang galah galah pembuka tirai... skala sederhana...

udang galah lg... tp kali ni kasar sikit...
hasil keseluruhan aku naikkan 4 ekor udang dan 2 ekor ikan baung dan sekor ikan ubi...

abg aku dgn udang galah betinanya... besarnya bleh tahan...

Penutup tirai... aku kena potong tang korner...
abg aku menaikkan bapak udang daa...
lain mcm la dia punya saiz yg ni... payah nak dpt wo kalo skala mcm ni lg...

Kalo di sini, udang galah saiz mcm ni digelar 'mat ghook'....
abg aku naikkan 3 ekor udang galah, 2 ekor baung dan beberapa ekor bedukang..
tp bedukang kami dah 'CNR'....

hasil keseluruhan hari tu....

lebih kurang 700 gram... jadilah....

so, kesimpulanya disini, udang galah liar ni mmg sedap dan lebih sedap lg kalo goreng ja ngan tepung... hahaha...

2 comments:

  1. bila nak bawak aku merasa udg galah sg kulim nie tok??ampangan jajar dkt je ngan kpg org umah aku tok..skali skala leh la try kt empangan tu...

    ReplyDelete
  2. main atas bot ok la.. bleh pindah2... main tepi, mau membangau woo... nanti kita ejas la p sungai krian ka mana ka... sakan udang galah kat situ dgar crita.. hahaha..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails